Het Experteam maakt gebruik van 'cookies' om informatie op te slaan op je computer. Door deze site te gebruiken accepteer je de voorwaarden en privacy beleid. [ x sluiten ]

Nieuw soort phishing mails over autoschade

Nieuws

Phishing berichten

Phishing mail met beschuldiging van autoschade

Er is een nieuwe phishing-mail in omloop die de ontvanger beschuldigt van het beschadigen van een auto. De link naar het ‘bewijsmateriaal’ leidt naar een onveilig domein. Gebruikers zonder goede malware-beveiliging krijgen een zip-file met een bestand toegestuurd waar malware of ransomware in zit. Die software ‘gijzelt’ de computer en ontgrendelt deze pas weer als de ontvanger een bepaald bedrag overmaakt naar de hackers.

Voorbeeld van het phishing bericht

“U heeft tegen mijn auto aangezeten, waardoor er krassen op de achterkant van mijn auto zitten. De buurvrouw heeft het zien gebeuren en heeft een foto gemaakt en mij uw e-mailadres gegeven. De schade loopt in de honderden euro’s. U gaat dit betalen, of ik bel alsnog de politie. Klik hier om de schadefoto’s te downloaden.”

Herken phishing en voorkom schade

Waar criminelen vroeger e-mails verstuurden met daarin slecht Nederlands taalgebruik, zijn de nieuwste e-mails een stuk netter en vaak niet van het echt te onderscheiden. Onthoud daarom dat banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven nooit zullen vragen om persoonlijke gegevens, zoals inloggegevens, creditcardnummers of uw Burgerservicenummer.

Praktische tips

Om veilig te internetten is het belangrijk dat u weet wat de risico’s zijn. Experteam helpt u graag om problemen te voorkomen:

  • Neem de tijd om het e-mailbericht te controleren op voor de hand liggende aanwijzingen: onbekende afzender, verkeerd gespelde woorden, vreemde URL, amateuristische of verdachte afbeeldingen.
  • Twijfelt u over een link? Type dan zélf de officiële URL van het bedrijf in dat het bericht zou hebben gestuurd en kijk of u de aanbieding uit de mail ook op de website ziet staan.
  • Houd software up-to-date, zodat u beschermd bent tegen actuele risico’s. Denk bijvoorbeeld aan uw besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows). Zet de automatische update-functies aan.
  • Gebruik een actueel internetveiligheidsprogramma, en voer regelmatig een virusscan uit.
  • Installeer een firewall, zodat onnodige verbindingspoorten tussen uw computer en het internet worden dichtgezet.
  • Gebruik sterke wachtwoorden om te voorkomen dat vreemden toegang hebben tot uw computer en draadloos netwerk. Wijzig de wachtwoorden regelmatig.
  • Maak regelmatig een back-up van belangrijke bestanden, zodat u de gegevens niet definitief kwijt bent in geval van schade.

Wat kunt u beter niet doen:

  • Open geen berichten van onbekende of verdachte afzenders, maar verwijder het bericht meteen. Sluit pop-ups af met het kruisje. Klik nooit op ‘Ok’, ‘Nee’, of ‘Annuleren’ om een pop-up af te sluiten.
  • Download niet zomaar (gratis en illegale) software van onbekende bedrijven.
  • Een aanbod “dat te mooi lijkt om waar te zijn”, is vaak ook te mooi om waar te zijn.
  • Bedenk goed wat voor informatie u online vrijgeeft om identiteitsfraude te voorkomen.
  • Meld misbruik, zoals het ontvangen van spamberichten, bij het KPN Abuse Team via abuse@kpnmail.nl. Kijk op rijksoverheid.nl wat u nog meer kunt doen als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude.

Hulp nodig met uw beveiliging?

Maak een afspraak met een Expert

Kunt u vakkundige hulp gebruiken om veilig uw computer, laptop of tablet online te gebruiken? Bel voor een afspraak naar onze Servicedesk via 0800-0471. U kunt ook direct online een afspraak maken, klik daarvoor op de knop ‘Boek een expert’.

Bron: Fraudehelpdesk.nl